Také přemýšlíte koho volit v letošních volbách? Když se podíváme na volby o několik let zpět (nepočítám tedy ty poslední – o nich se zmíním hnedle), tak jsme chodili k urně s jistotou, že nevolíme stranu, která by nám vyhovovala, ale spíš menší zlo. Pokud tedy nechtěl občan volit metodou, kterou kdysi pěkně zhodnotil Jaroslav Samson Lenk (kdy říkával, že „vždy volí do té urny, co má nahoře splachovadlo“ – ovšem nevím, jak to má teď), musel si vybrat to, co mu v dané situaci přišlo, jako ještě jakž takž stravitelné. Od posledních voleb se tu objevilo několik „záchranářských“ stran, které voličům podsouvají vizi, že s nimi bude líp. Bývají to strany, za kterými stojí buď výrazná osobnost anebo výrazný balík peněz. Když se tedy podíváme na strany, které se dostaly do parlamentu ve volbách 2010, tak se tu ve vládě sešly subjekty obou těchto prototypů. Zatímco kandidatura Karlovy TOPky byla patrně již součástí předvolební kampaně na předeslanou volbu prezidenta, tak u VV bych řekl, že motiv byl jiný. Nechci nikomu sahat do svědomí, ale motivem člověka, který má obrovské finanční prostředky je buď získání ještě většího majetku (pravý businessman), nebo získání moci (když už prachy mám, tak co ještě nemám?). A to jim vyneslo bezmála 11%. Jak to však dopadlo, víme všichni. Pravý motiv byl odkrytý příliš brzy díky spolustraníkům, jejichž motiv byl ještě skrytější.
Nevím čím to je, jestli paměť je krátká, voliči naivní (zoufalí?) či je v tom něco jiného (zmanipulovaná média?), ale tento model se opět ukazuje reálně i těchto volbách. ANO, máme tu dalšího (dokonce i více) pracháče, který má bůhvíjakou motivaci jít do politiky, ale rozhodně to nebude to, co tvrdí. Tento model (nazval bych ho model Berlusconi), je ještě vylepšený o to, že si lídr strany pojistil i média, aby měl ve volbách (a po volbách) lepší PR. To je totiž hodně podstatný bod. Díky nákupu MAFRA se dnes dočítáme na dříve zajímavých internetových novinách to, jak je Andrej Babiš vynikající šéf, jak představitelé ostatních stran lžou či kradou a podobně. A předvolební průzkumy je katapultovaly na výsledkově atraktivní místo. Zatímco VV měli PR před volbami také dobře provedenou, po volbách už na to neměli. Zde by to ANO (protože MAFRA právě dnes převzali) mělo s médii vyhrát i po volbách. A navíc na tom i vydělat. A šikovné redaktory dáme na kandidátku (zde je krásný příklad článku z doby, kdy Martin Komárek psal ještě nezaujatě ). Dnes už by to o svém šéfovi napsat nesměl.
Ať už bude mít ANO model Bárta nebo model Berlusconi, je jasné, že po volbách (pokud se dostanou k moci) se o pravém motivu brzy dovíme. Pokud si však člověk má přečíst nějaký předvolební článek, který by stál za to, doporučuji Fendrycha s Lipoldem. Tam se aspoň pobavíte. Přeji Vám všem šťastnou ruku. A než menší zlo, to radši tu urnu s tím splachovadlem.